Lajiesittelyt

qigong.jpg

Qigong ‒ Terveyttä ja elinvoimaa

Terveysvaikutteinen Qigong ("Health Qigong"; myös "chikung" tai "chi kung") on perinteinen kiinalainen terveysliikuntalaji, joka edistää hapenottokykyä, lihasvoimaa ja nivelten liikkuvuutta sekä vahvistaa fyysistä tasapainoa ja henkistä hyvinvointia.

Helsingin Wushu ry:ssä opetetaan seitsemää terveysvaikutteista qigong-sarjaa: Yi Jin Jing, Ba Dua Jin, Ma Wang Dui, Da Wu, Wu Qin Xi, Daoyin Yangsheng Gong Shi Er Fa ja Taiji Yang Sheng Zhang (ns. keppi-sarja). Kullakin sarjalla on oma alkeiskurssi. Tarkista "Alkeiskurssit" -kohdasta, mikä sarjoista on vuorollaan alkeiskurssiohjelmassa.

Yi Jin Jing - ns. Shaolin temppelin munkkien 12 -liikkeen harjoitus:
Yi Jin Jing -sarjan liikkeissä korostuu lihasten ja nivelten kiertoliikkeet, sekä lihasten taivuttaminen ja venyttäminen. Liikkeiden tavoitteena on yhdessä oikein rytmitetyn hengityksen kanssa vaikuttaa selkärangan sekä selän liikkuvuuteen ja edistää kehon hallintaa. Sarja parantaa liikkuvuutta ja notkeutta, sekä tasapainoa. Lisäksi Yi Jin Jingin säännöllinen harjoittaminen parantaa sydämen ja verisuonten sekä ruoansulatus- ja hengityselinten toimintaa.

Yi Jin Jing -harjoittelusta erityisesti hyötyvät ikääntyvät, mutta sarja sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille ihmisille. Istumatyöläinen saa Yi Jin Jing -sarjaa harjoittamalla niskan, hartiat ja koko selän vetreäksi. Liikkeet ovat yksinkertaisia ja laajakaarisia, mutta haastavat tarvittaessa harjaantuneenkin kuntoilijan. Toisaalta jokainen aloittaa liikkeiden harjoittamisen omasta tasostaan eikä liikkeiden oppiminen ole vaikeata. Osaaminen kehittyy harjoittelun myötä.

Flash puuttuu. Lataa se tästä.

Julkaistu YouTube:ssa

Ba Duan Jin - ns. kahdeksan liikkeen - sarja:
Ba Duan Jin -sarja on helppo mutta tehokas. Liikkeet tehdään seisten, eikä sarja sisällä potkuja tai hyvin matalia liikkeitä. Sarja tehdään rauhallisesti, vaikka liikkeiden tempo vaihtelee. Hyvä, oikeanlainen nopean ja rauhallisen liikkeen vaihtelu tasapainottaa kehoa ja mieltä (yin yang -tasapaino).

Ba Duan Jin on elegantti qigong-sarja, joka sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Fyysistä haastavuutta pystyy lisäämään harjoittelun myötä, esimerkiksi menemällä matalampiin asentoihin ja taivuttamalla pidemmälle. Harjoittelu lähtee kuitenkin jokaisen yksilöllisestä tasosta.

Flash puuttuu. Lataa se tästä.

Julkaistu YouTube:ssa

Ma Wang Dui - ns. 12-liikeen sarja:
Ma Wang Dui -sarjan ovat nykyiseen muotoonsa kehittäneet Shanghain liikuntatieteiden yliopiston asiantuntijat. Liikkeet perustuvat Han-dynastian aikaisesta haudasta löydettyyn käärinliinaan, jossa on kuvattu 36 liikettä meridiaanien aktivoimiseen.

Ma Wang Dui -sarjassa aktivoidaan kaikkia keskeisiä meridiaaneja, kuten Keuhko-, Paksusuoli-, Vatsa-, Perna-, Sydän, Virtsarakko-, Munuais-, Sydänpussi-, Kolmoislämmitin-, ja Sappimerdiaaneja. Nämä meridiaanit vaikuttavat mm. hengitykseen, verenkiertoon ja aineenvaihduntaan. Lisäksi edellä mainittujen meridiaanien aktivoiminen vaikuttaa mieleen mm. vähentäen surullisuutta ja hermostuneisuutta, parantaen keskittymiskykyä ja virkeyttä.

Fyysisesti sarjan harjoittaminen parantaa keskivartalon lihaskuntoa ja notkeutta. Sarjan liikkeet ovat yksinkertaisia, pehmeitä. Vaikuttavuutta saadaan toistamalla yksittäisiä liikkeitä. Sarjan harjoittaminen sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Sarjan liikkeet ovat helppoja oppia, mutta helppoudestaan huolimatta, oikein tehdyt liikkeet ovat tehokkaita.

Flash puuttuu. Lataa se tästä.

Julkaistu YouTube:ssa

Da Wu - ns. kahdeksan liikkeen -sarja - "suuri tanssi":
Da Wu -sarja, on tanssillinen, liikkeet ovat pehmeitä ja notkistavat niveliä sekä parantavat liikkuvuutta. Da Wu -harjoittelussa hymy on kasvoilla.
Da Wu -liikesarja voi tanssillisen luonteensa vuoksi ensikatseella tuntua hyvin naiselliselta ja kepeältä liikesarjalta, mutta liikkeet ovat tehokkaita ja haastavat myös harjaantuneemmankin kuntoilija miehen. Fyysistä haastavuutta sarjaan saadaan toistamalla liikkeitä. Sarjan liikkeet on helppo oppia, ja kuten muissakin qigong-sarjoissa, terveydelliset vaikutukset ja kunnon koheneminen lisääntyy harjoittelun myötä. Sarja sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Flash puuttuu. Lataa se tästä.

Julkaistu YouTube:ssa

Wu Qin Xi - ns. viisi eläintä -sarja (10 liikettä/ 2 per eläin):
Viisi eläintä on yksi vanhimmista qigong-sarjoista. Sarjassa on tiikeri, peura, karhu, apina ja kurki –liikkeet. Perusliikkeet ovat helppoja oppia ja tehdä. Liikkeiden myötä yritetään löytää ”eläinten henki”, niiden ydin olemus eikä suoranaisesti jäljitellä eläinten liikkeitä. Sarja on hauska ja tehokas. Notkeus ja tasapaino kehittyy sarjan tekemisen myötä.

Flash puuttuu. Lataa se tästä.

Julkaistu YouTube:ssa

Daoyin Yangsheng Gong Shi Er Fa – ns. 12 liikeen sarja: 
Daoyin-liikesarjan on kehittänyt professori Zhang Guangde, eräs maailman johtavista qigong opettajista. Sarjan liikkeet ovat yksinkertaisia ja helppoja oppia, sekä sopivat kaiken ikäisille. Kuten muissakin qigong-sarjoissa, liikkeet pohjautuvat kiinalaiseen lääketieteeseen ja meridiaanien (akupisteiden) manipulointiin. Sarjaa voi tehdä seisaaltaan tai istuen; Helsingin Wushu ry:ssä opetetaan seisaaltaan tehtävää versiota liikesarjasta. Daoyin-sarja on kokonaisvaltaista liikuntaa; osa liikkeistä edistää lihasten joustavuutta ja nivelten liikkuvuutta, toiset liikkeet aktivoivat sisäelinten toimintaa. Liikesarjan tarkoituksena on parantaa ”energian” liikkumista ruumiissa sekä rentouttaa.

Flash puuttuu. Lataa se tästä.

Julkaistu YouTube:ssa

Taiji Yang Shen Zhang (”taiji stick qigong”; ”taiji keppi”)
Alku ja päätösliikkeiden lisäksi sarjassa on kahdeksan helpohkoa kepin kanssa tehtävää liikettä. Otetta kepistä vaihdellaan ja keppiä pyöritetään liikkeiden aikana mutta yleensä niin, että kummatkin kädet ovat kepissä kiinni. Kepillä ohjataan liikkeitä sekä tehostetaan liikkeiden voimaa ja lisäksi hierotaan lihaksia. Kepin tarkoituksena on ohjata qi:tä – sisäistä voimaa. Sarja edistää vartalon liikkuvuutta ja joustavuutta. Liikkeet ovat pehmeitä ja hitaita. Jokaista varsinaista liikettä tehdään neljä kertaa, kaksi kertaa vartalon kummallekin puolelle. Sarja sopii kaikenikäisille ja kuntoisille. Joustavuus ja lihakset kehittyvät sarjan harjoittamisen myötä. Muutamia sarjan liikkeitä tehdään alhaalla kyykyssä ja näitä liikkeitä voi tarvittaessa keventää tekemällä liikkeet ylempänä. Sarjassa tarvitaan normaalien väljien taiji/qigong treenivaatteiden lisäksi pyöreä, sileäpintainen noin 120 cm mittainen keppi (esim. harjanvarsi). Kepin pituus riippuu hieman käyttäjästä. Treenisalilla on myynnissä Taiji Yang Shen Zhang –keppejä (tiedustele shifu Zhang Fangilta), sekä hätävarana salilla on muutama lainakeppi. Alkeiskurssin aluksi esitellään ja keskustellaan tarvittavista varusteista.

Flash puuttuu. Lataa se tästä.

Julkaistu YouTube:ssa

Qigong vaikuttaa terveyteen
Säännöllinen qigong-harjoitus parantaa fyysistä lihasvoimaa ja kestävyyttä, lisää elinvoimaa (qi), sekä samalla rauhoittaa mieltä ja auttaa keskittymään tähän hetkeen. Qigong-sarjat eivät nosta sykettä, mutta harjoittelun ja osaamisen edistyessä hiki nousee pintaan sekä jalat ja kädet ovat lämpimät. Liikkeiden toistolla manipuloidaan kiinalaisen lääketieteellisen perinteen mukaisia meridiaaneja (akupisteitä). Terveyttä edistävä vaikutus on saatavissa vaikka ei pystyisi kaikkia liikkeitä tekemään aivan mallin mukaisesti.

Lisää qigongin terveysvaikutuksista ja historiasta on löydettävissä, mm.:

Qigong (7 Oct 2012) - Wikipedia (the Free Dictionary). Retrieved on 14 October 2012, from: http://en.wikipedia.org/wiki/Qigong

Qigong Research (no publishing date) - Qigong, Research and Practice Center. Retrieved 14 October 2012, from: http://www.qigonghealing.com/qigong/research.html

Qiresearch, International Qigong Research Forum. Retrieved on 14 October 2012, from: http://groups.yahoo.com/neo/groups/qiresearch/info